- Adriaan Mol, oprichter van onder andere betalingsverwerker Mollie, investeert 8 miljoen euro in het reserveringsplatform voor restaurants Formitable.
- Formitable is een concurrent van TheFork, maar werkt naar eigen zeggen meer in het belang van restaurateurs en claimt veel goedkoper te zijn.
- Met de investering willen Mol en Formitable het softwareplatform verder ontwikkelen en internationaal groter maken.
- Lees ook: Het beste restaurant ter wereld bevindt zich op de achtste verdieping van een voetbalstadion in Kopenhagen
Ondernemer en investeerder Adriaan Mol, oprichter van betalingsverwerker Mollie en communicatiedienst Messagebird, steekt een bedrag van 8 miljoen euro in het Amsterdamse reserveringsplatform voor restaurants Formitable. Dat gebeurt via het investeringsvehikel Spacetime van Mol, zo maakten beide partijen donderdag bekend.
Met de kapitaalinjectie van Mol wordt het platform van Formitable, dat meer dan 3.000 klanten in Nederland en andere Europese landen heeft, verder ontwikkeld. Formitabable gaat zich ook richten op internationale groei. Het doel is om in Scandinavië en Duitsland marktleider te worden.
Formitable is een reserveringsplatform voor restaurants, met als grootste concurrent de wereldwijde marktleider TheFork, dat enkele jaren geleden het Nederlandse Iens kocht. Klanten kunnen via beide platformen tafels reserveren, maar toch werken ze op een fundamenteel andere manier.
Zo vraagt Formitable een vaste maandelijkse bijdrage voor de dienstverlening en een bedrag per online betaling, terwijl TheFork met een commissie werkt die gebaseerd is op een percentage van de gemiddelde prijzen op de kaart. Uiteraard niet geheel toevallig vindt de betalingsverwerking van Formitable via Mollie plaats.
Formitable stelt op de eigen website dat het meer uitgaat van de eigen kracht van een restaurant, waarbij de eigenaar er zelf aan werkt om de online zichtbaarheid te optimaliseren. Een zekere naamsbekendheid werkt dus in het voordeel van de restaurateur. Formitable levert verschillende tools en apps om daarmee te helpen.
TheFork maakt veel meer gebruik van de kracht van het eigen platform: restaurants krijgen een plekje in de app van The Fork van waaruit de klanten reserveringen kunnen plaatsen. Deze manier van werken kan aan de ene kant het bereik vergroten, maar anderzijds de eigen online vindbaarheid van restaurants in de weg zitten, omdat TheFork een hogere positie in Google inneemt.
Zoals gezegd is het logisch dat Mol in Formitable investeert. Het bedrijf gebruikt namelijk Mollie voor de afhandeling van betalingen van reserveringen van restaurants. Daar moet in de toekomst een systeem bijkomen die niet alleen de reservering afhandelt, maar dat ook het afrekenen na de maaltijd automatisch verwerkt. Zo hoeven klanten niet meer te vragen om en te wachten op de rekening.
Formitable heeft een duidelijke focus op toprestaurants. Klanten zijn onder meer sterrenrestaurants De Librije en het Deense Geranium, dat dit jaar op de ranglijst World's 50 Best Restaurants op de eerste plek belandde.